Kundcase

Laks & Vilt

Headless B2B e-handelsplattform, integrerad med
Dynamicweb API:er och Microsoft Dynamics D365

 

Laks & Vilt har i 100 år levererat färsk fisk och skaldjur till ledande restauranger, matställen, sushirestauranger och stora hushåll i Oslo regionen. De levererar även gourmetspecialiteter inom kött, bär och torrvaror. Laks-& Vildtcentralen har varit grossist i Lerøy Seafood Group sedan 2006.

Utmaning

Laks & Vilt hade en föråldrad webbsida som inte levde upp till den moderna marknaden.

Därför togs det tillsammans med Mennt beslut om att göra en Headless lösning med e-handel från DynamicWeb och med integration till Dynamics 365.

Den var inte heller mobilanpassat, vilket ledde till att kunder beställde per telefon. Detta var såklart bara möjligt när säljarna var tillgängliga. Andelen beställningar per telefon var mycket tidskrävande. Detta skapade mycket manuellt och ineffektivt arbete för säljteamet.

Det var dessutom svårt att hitta produkter och allt detta ledde till att kunder ringde in med sina beställningar. Anledningen till att kunderna föredrog att beställa per telefon var att processen med att beställa online inte var tillräckligt informativ och risken för fel var för stor.

En annan utmaning var att kunderna oftast beställde mellan 21 och 06 på morgonen för att få så färska produkter som möjligt. Laks & Vildt ville öka konverteringsgraden för både befintliga och nya kunder genom att erbjuda en användarvänlig och intuitiv webbutik.

 

Lösning

Laks & Vilt's B2B-portal är byggd som en Headless-lösning med Dynamicweb Commerce Suite och är nära integrerad med Dynamics 365.

Vi på Mennt pratade med Laks & Vilt's kunder för att ta reda på vad de verkligen behövde. Detta gav oss god insikt i hur vi kunde göra det lättare för dem. Vi prioriterade att skapa en användarvänlig mobilversion först, varför vi valde en Headless- lösning för att få designfriheten att skapa precis utifrån kundernes önskemål.

 

Resultat

Nu kan kunderna logga in på en kundportal och se både priser och rabatter som är skräddarsydda för dem. De ser sina favoritlistor, återkommande beställningar och orderöversikt. Den nya onlineshoppinglösningen ger en mycket bättre upplevelse för användarna, vilket sparar både kunder och säljteam mycket tid och arbete.

För säljarna har vi skapat ett verktyg som gör att de kan gå in och handla som om de vore kunderna, så att de kan skapa order eller stående order till kunden.

Kunderna har verkligen uppskattat den nya kundportalen eftersom den underlättar deras vardag mycket. Den nya lanseringen av onlineportalen kommer att ske i slutet av 2023

Favorittlistor

Deling av favorittlistor

Faste beställningar

Enkel uppsättning av beställningar med samma artiklar för samma dag varje vecka

Representation

Möjlighet att lägga beställningar för dina kunder

Mennt levererade en mycket bra lösning som gjorde det enklare och snabbare för våra kunder att beställa online. Webbplatsen är användarvänlig, informativ och speglar vår stolta historia som en ledande leverantör av färska och frysta skaldjur.

 

Daglig leder, Tom Nordby

Årets lösning

Vi på Mennt vann utmärkelsen årets lösning med Laks & Vilt

 

 

     

Nyfiken på att se mer?

Då hittar du mycket mer information kring vår nöjda kund här:

Se flere kundcase